La opinión de Málaga
A Unesco recomenda que haxa polo
menos un psicopedagogo nos colexios por cada 250 nenos, pero en España a media
sitúase nun por cada 750
O sistema educativo ten que adaptarse
aos novos tempos para dar a resposta que cada estudante require, sobre todo
cando hai escolares que requiren unha atención especial, de acordo ás súas
necesidades. Con todo, a situación actual dista moito do que sería ideal, a
xuízo dos psicopedagogos e orientadores integrados na organización COPOE, que
advertiu aos distintos grupos políticos con representación no Congreso da
necesidade de aumentar os recursos para atender a diversidade.
Nos colexios españois están
matriculados máis de 34.900 nenos que requiren dunha resposta pedagóxica
adaptada ao seu perfil madurativo, capacidade e actitudes específicas. Son
estudantes de ensinos obrigatorios que polas súas especiais características
atópanse a un nivel diferente ao dos seus compañeiros; seguen outros ritmos e
pautas de aprendizaxe e, por tanto, a súa experiencia didáctica presenta unhas
condicións moi particulares. Son os alumnos con Necesidades Específicas de
Apoio Educativo (NEAE), unha poboación estudantil que en Andalucía supera os
7.170 menores, en torno ao 20% do total nacional.
A presidenta de COPOE e profesora
de Didáctica da Universidade de Málaga, Ana Cobos, explica que «na diversidade
estamos todos, porque todos podemos ter algunha dalgún tipo». Por diversidade
enténdese, por exemplo, a atención que precisa un neno coyunturalmente nun
momento de tránsito de separación ou un neno inmigrante que acaba de chegar. E
tamén existen outras diversidades estruturais ou permanentes, como algunha
discapacidade. «Nese continuo, onde todos podemos estar é onde temos que
traballar tentando que cada mozo teña unha resposta mellor para optimizar o seu
potencial, para que cada persoa dea o máximo do que poida conseguir para a
vida, os seus obxectivos vitais e o seu proxecto de vida», insiste.
A Unesco di que para lograr unha
educación de calidade é necesario que cada centro conte cun orientador por cada
250 alumnos. En España, a media sitúase nun por cada 750 escolares. «Andalucía
anda por estas cifras», informa Cobos, que aposta pola necesidade de achegar máis
recursos aos centros na procura dun enfoque integrador na realidade da aula
para o alumnado con necesidades educativas especiais.
«Por unha banda trátase de
reforzar os medios para que os equipos de especialistas poidan sacar o máximo
partido ao seu traballo e que, paralelamente, apóstese de maneira clara por
enfoques pedagóxicos inclusivos, tal e como contempla a lexislación. A idea
debe ser construír no marco da clase, sen segmentar e sen marcar diferenzas,
favorecendo en todo momento a conexión do alumno cos seus compañeiros»,
indicou.
Segundo Cobos, Málaga é
especialmente inclusiva. É unha provincia na que a atención á diversidade tende
a levar na aula ordinaria. Aulas específicas hai tamén en toda a provincia.
Criterios homoxéneos
A Confederación de Organizacións
de Psicopedagoxía e Orientación de España sostén que tamén é fundamental a
homoxeneización de criterios en todo o país. «En España temos 17 sistemas
educativos distintos, tantos como comunidades autónomas», sinala.
Os responsables de COPOE reuníronse
nas últimas semanas con representantes dos distintos grupos parlamentarios.
«Achegámonos porque se puxo en marcha unha subcomisión de educación coa
intención de pór en marcha o pacto educativo», concreta Cobos. «Ofrecémonos a
participar neste pacto desde a nosa perspectiva como especialistas en
psicopedagoxía e recibimos respostas moi dispares», sinala a profesora, que
recoñece que a que máis interese mostrou foi a deputada do PSOE Luz Martínez,
«que compartía todas as nosas propostas». Os orientadores comprometéronse a
achegar información sobre a situación que vive o sector.